5 tips voor overtuigend & verleidend schrijven

1. Herhaal! Een essentiëel element in overtuigend schrijven is het herhalen van je argumenten. Iemand kan nooit overtuigd of verleid worden wanneer hij jouw argumenten niet eens heeft meegekregen. Door herhaling voorkom je dat probleem. Ga niet plat de boodschap 3 keer op precies dezelfde manier vertellen, maar herhaal op verschillende manier (gebruik een voorbeeld, haal een quote aan, pas het argument toe op een andere situatie etc.)
2. Gebruikt de kracht van “want”! Psychologische studies hebben aangetoond dat het simpele woordje “want” een uiterst krachtig middel is om te overtuigen. Zelf als het woord er helemaal niet toe doet. Voorbeeld:
“Sorry, ik heb haast, mag ik deze 5 pagina’s even even eerst kopiëren” Ik heb een beetje haast.”. 60% stemde met het verzoek in. Wanneer de vraag werd geformuleerd met daarin het woordje “omdat” steeg het succespercentage enorm. “Sorry, mag ik deze 5 pagina’s even eerst kopieren, want ik heb haast”. In dit geval stemde 94% toe.
3. Wees consistent! Mensen hebben er van nature een hekel aan om inconsistent over te komen. Dat principe kun je gebruiken om te overtuigen. Een prachtig voorbeeld waar dit wordt toegepast is het TV-programma “nu we er toch zijn”. Presentator Filemon Wesselink stapt op iemand af en zegt “Wij onderzoeken de gastvrijheid van de gemeente Son & Breugel. Denkt u dat de inwoneners van Son & Breugel gastvrij zijn” Antwoord vrijwel altijd ja. Volgende vraag “Bent u gastvrij”. Opnieuw vrijwel altijd het antwoord ja. Dan de derde vraag (waar eigenlijk het echt om gaat), “Mogen we bij u blijven slapen”. Mensen hebben er een hekel aan om dan inconsistent te zijn waardoor het antwoord bijna alle gevallen opnieuw ja is.
4. Gebruik sociale bewijsmiddelen! Bij moeilijke keuzes kijken mensen vaak naar wat anderen doen. Overtuig mensen door testimonials van anderen of statements als “70% van onze klanten koos voor …”
5. Pas metaforen toe! Metaforen zijn krachtige middelen bij het overtuigen. Metaforen zijn zo krachtig omdat ze de situatie verleiden naar iets dat de lezer al kent. We weten allemaal dat een Tsunami een overrompelend effect heeft. Wanneer je een Tsunami in de zin “een Tsumani aan ingezonden brieven” is de lezer meteen duidelijk dat het gaat over Heel Veel ingezonden brieven.

Bij websites die moeten overtuigen & verleiden is copywriting één van de belangrijkste (en meest onderschatte) middelen. Vanwege het belang van copywriting vind je hieronder 5 tips voor verleidend en overtuigend schrijven:
1. Herhaal. Een essentiëel element in overtuigend schrijven is het herhalen van je argumenten. Iemand kan nooit overtuigd of verleid worden wanneer hij jouw argumenten niet eens heeft meegekregen. Door herhaling voorkom je dat probleem. Ga niet plat de boodschap 3 keer op precies dezelfde manier vertellen, maar herhaal op verschillende manieren: gebruik een voorbeeld, haal een quote aan, pas het argument toe op een andere situatie etc.
2. Gebruikt de kracht van “want”. Psychologische studies hebben aangetoond dat het simpele woordje “want” een uiterst krachtig middel is om te overtuigen. Zelf als dat woord er eigenlijk helemaal niet toe doet. Voorbeeld: “Sorry, ik heb haast, mag ik deze 5 pagina’s even even eerst kopiëren”. 60% stemde met het verzoek in. Wanneer de vraag werd geformuleerd met daarin het woordje “omdat” steeg het succespercentage enorm: “Sorry, mag ik deze 5 pagina’s even eerst kopieren, *want* ik heb haast“. In dit geval stemde maar liefst 94% toe. En dat terwijl er aan de daadwerkelijke reden niets werd veranderd.
3. Wees consistent. Mensen hebben er van nature een hekel aan om inconsistent over te komen. Dat gegeven kun je gebruiken om te overtuigen. Een prachtig voorbeeld waar dit principe wordt toegepast is het TV-programma “nu we er toch zijn”. Presentator Filemon Wesselink stapt op iemand af en zegt “Wij onderzoeken de gastvrijheid van de gemeente Son & Breugel. Denkt u dat de inwoneners van Son & Breugel gastvrij zijn?” Het antwoord is vrijwel altijd ja. Volgende vraag “Bent *u* gastvrij?”. Opnieuw is het antwoord vrijwel altijd ja. Dan de derde vraag (waar eigenlijk het echt om gaat), “Mogen we bij u blijven slapen?”. Mensen hebben er een hekel aan om dan inconsistent te zijn met hun twee voorgaande antwoorden waardoor het antwoord ook op deze derde vraag in bijna alle gevallen opnieuw ja is.
4. Gebruik sociale bewijsmiddelen. Bij moeilijke keuzes kijken mensen vaak naar wat anderen doen. Overtuig mensen door testimonials van anderen of statements als “70% van onze klanten koos voor …”. Vanwege het argument van sociale bewijsmiddelen maken e-commerce sites ook zo graag gebruik van reviews & ratings. En ook verwijzingen als  “mensen die dit boek kozen kochten ook …”. Allemaal voorbeelden van sociale bewijsmiddelen.
5. Pas metaforen toe. Metaforen zijn krachtige middelen bij het overtuigen. Metaforen zijn zo krachtig omdat ze de situatie verleiden naar iets dat de lezer al kent. We weten allemaal dat een Tsunami een overrompelend effect heeft. Wanneer je een Tsunami in de zin “een Tsumani aan ingezonden brieven” is de lezer meteen duidelijk dat het gaat over Heel Veel ingezonden brieven.

3 thoughts on “5 tips voor overtuigend & verleidend schrijven”

  1. Mee eens, interessant stuk over ‘want’. Gaan we eens proberen.
    Herhalen is zeker zinvol, vooral als je het combineert met een metafoor of beeldend taalgebruik. Dit blijft beter hangen en dus je boodschap ook.

  2. Hoi Martijn, leuk dat je even de moeite hebt genomen om te reageren. De resultaten bij de “want”-tactiek zijn inderdaad opvallend. Ik ben benieuwd wat de ervaringen in de praktijk zullen zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *