Psychologische principes op een kaartje

De afgelopen weken heb ik een aantal interessante initiatieven voorbij zien komen die allemaal hetzelfde uitgangspunt hebben. Het zijn initiatieven die psychologische prinicpes kort en bondig beschrijven op een klein kaartje en daarbij ook nog suggesties doen over hoe je deze principes kunt toepassen op (web)design. Ik heb ze hieronder voor je op een rijtje gezet.
Metal Notes

Bedenker van Metal Notes is Stephen P. Anderson, zeker geen onbekende op het gebied van Persuasive Design en User Experience. Hij bedacht een set van ongeveer 50 kaarten met daarop psychologische principes die van pas komen bij het designen van effectieve, resultaatgerichte websites. Iedere kaart beschrijft één psychologisch principe en geeft je suggesties over hoe dat principe zou kunnen toepassen op je website.
De kaarten zijn nog niet te bestellen,  maar je kunt nu al wel een preview van 7 kaarten downloaden. Ze zijn erg mooi vormgegeven en de psychologische principes zijn kort, bondig maar vooral ook practisch beschreven. Aanrader!
Design with Intent toolkit

Onderzoeker Dan Lockdan bedacht de Design with Intent toolkit. Deze toolkit bestaat uit kaarten met daarop voorbeelden en vragen over hoe je het gedrag van bezoekers/gebruikers kunt beinvloeden door middel van design.
De toolkit van Dan Lockdan gaat een stuk verder dan alleen websites: de kaarten hebben ook betrekking op architectuur en fysieke producten. De kaarten zijn verdeeld in acht onderdelen en kunnen gebruikt worden als brainstorm-tool, referentiemiddel of om bestaande systemen te analyseren.
Dan Lockdan maakte een complete Wiki rondom zijn kaarten.  In de Wiki kun je meer lezen over de achtergrond van de Design with Intent toolkit en bovendien kun je daar de hele toolkit downloaden!
Voor online marketeers zijn de kaarten van Lockdan misschien iets te breed ingestoken, maar voor wie zich echt in de samenhang tussen design en gedrag wil verdiepen zijn is de Design with Intent toolkit zeker de moeite waard.
Gamedesign Lens Cards

Een derde set met kaarten over psychologie en het sturen van gedrag die ik tegenkwam is van Bill Scott, o.a. auteur van het boek “designing web interfaces“. Hij heeft zich verdiept in de wereld van gamedesign en de strategieen die daar worden toegepast om spelers betrokken te houden. Zoals Scott zelf zegt: “Lenses were originally created for game design but are just as powerful for user experience design.” De kaarten van Bill Scott zijn dus zeker ook interessant voor (web)designers en online marketeers.

Iedere kaart beschrijft een psychologisch principe met daaronder een aantal vragen die je jezelf (als designer of marketeer) moet stellen. De vragen zijn een middel om je te laten nadenken over hoe je het betreffende principe kunt toepassen op jouw specifieke situatie. Erg goed gedaan!